Zasady prawidłowego prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika
Dzięki właściwemu prowadzeniu ewidencji czasu pracy pracownika znacznie łatwiejsze jest prawidłowe ustalenie jego wynagrodzenia, zależne przede wszystkim od ilości czasu, jaką spędza on w miejscu pracy.
Obowiązkowe rozliczanie czasu pracy
Narzędzia do ewidencji czasu pracy to zjawisko obowiązkowe dla każdego pracodawcy (wynika to z zapisów artykułu 149 Kodeksu Pracy). Taka ewidencja poza wyliczaniem właściwego wynagrodzenia pozwala również na prawidłowe wyliczenie innego rodzaju świadczeń wynikających ze stosunku pracy. Poszukując zasad, na jakich powinno się odbywać prowadzenie ewidencjonowania czasu pracy należy sięgnąć przede wszystkim do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej (pochodzącej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika).
Formy ewidencjonowania czasu pracy
Zgodnie z rozporządzenia ewidencja czasu pracy to obowiązek każdego pracodawcy. Każdy pracownik musi mieć założoną kartę, wedle której rozliczany będzie jego czas pracy. Ewidencja musi obejmować przede wszystkim:
- pracę wykonaną przez pracownika w każdej roboczej dobie,
- dni wolne od pracy (które wynikają z odpowiedniego rozkładu czasu pracy),
- dyżury, urlopy i zwolnienia lekarskie.